Online időpontfoglalás

Segítő tanácsok járványidőben kisiskolások szüleinek

Dr. Jerney Judit gyermek-neurológus írása

Időpontfoglalás 
+36 1 392 0505
Online időpontfoglalás
Segítő tanácsok járványidőben kisiskolások szüleinek

Gyakran csak akkor kezdjük igazán becsülni más emberek munkáját, szaktudását, ha valami miatt magunk kényszerülünk átvenni a feladatukat. Szinte máról holnapra kellett sok szülőnek megtapasztalni, milyen nehéz egy izgő-mozgó kisiskolást egy koncentrációt, sőt, kezdetben erőfeszítést igénylő tanulási feladat-helyzetben tartani, figyelmüket felkelteni és tartósan lekötni. Az otthon tanulás jelentős türelmet és találékonyságot igényel a szülőktől, miközben esetleg saját munkájukat vagy egyéb háztartási vagy családi gondozási feladatokat is el kell végezniük.

cute-kids-with-textbooks-in-cozy-living-room-on-sunny-day-3874178.jpg

Ráadásul az iskola - térben és időben keretek közé szorított - tanórái otthon más elvek és szabályok szerint kénytelenek működni. A gyerekek szívesen bújnak ki ilyen-olyan kifogásokkal a szülő által irányított tanulás alól és használják ki a fegyelmező tanári tekintély hiányát.

Fontos szerepet kaphat ilyenkor a játékosabb, a gyerekek személyes együttműködését serkentő, a szokásostól eltérő tanulási mód, mely a kényszerűség helyett inkább az újszerűséget, a megnyerő figyelemfelkeltést helyezi előtérbe és a 45 perces órák helyett rövidebb időtartammal és közbeiktatott mozgással, játékkal érhet el jó eredményt.

Tőkés Maris fejlesztő pedagógus tanácsaival, ötleteivel szeretnénk újszerűbbé, vidámabbá, ugyanakkor hasznosabbá és eredményesebbé tenni a kisiskolásokkal való otthoni tanulás kényszerű perceit, melyek a szülő- gyermek kapcsolat szempontjából is nagyon értékesek és élményteliek lehetnek. Gyermekideggyógyászként azért tartom nagyon hasznosnak ezeket a tanácsokat, mert a tanulás folyamatának idegrendszeri élettani sajátságain alapulnak.

A tanulás első mozzanata az érzékelés. Minél több érzékszervet (látást, tapintást, hallást ) érintő illetve a mozgás által keltett érzetet veszünk igénybe a tanuláshoz, annál könnyebben tudjuk a tanultakat megjegyezni és majd felidézni. Az idegrendszer az észlelés után tárolható formába alakítja az információt, ez a bevésés (kódolás) folyamata, aminek döntő eleme a megértés. Ezt még számos más tényező segíti, például a fentebb említett együttes érzékszervi hatás, valamint a szervezet jó állapota, pihentsége,  a motiváció és persze azután a gyakorlás,  az ismétlés.

Otthon tehát -a munkafüzet mellett, olykor helyett-  lehet egy kicsit másképp tanulni.

close-up-of-girl-writing-256468.jpg

A jelszó:  VÁGJ, RAGASSZ, RAJZOLJ, SZÍNEZZ, ÍRJ és majd így jutunk el az  OLVASÁSHOZ!

Ceruzák, papír, öntapadós matricák, olló, ragasztó szolgálnak segítségül és a szülői leleményesség sok  más eszköze. Ezek nem a lecke elvégzését helyettesítik, de a tanuláshoz, az új ismeretek szerzéséhez való kedvet növelik, segítik a kreativitást, az egyéni megoldásokhoz való késztetést, amire a további tanulmányok során és az egész életben szükségük lesz.

HANGOK - BETŰK

Gyakran okoz gondot a szavak hangokra bontása és a hangokból szavak alkotása. Közelítsük ezt meg más módon.

Például annak gyakorlásához, hogy hány hangból/betűből áll egy szó, írjunk fel egy nagy fehér lapra 3-4-5 betűből álló szavakat és rajzoljunk tőlük távolabb (ne melléjük!) 3-4-5- pöttyből  vagy karikákból álló csoportokat.  A gyermek feladata az lesz, hogy vonallal kösse össze az egymással megegyező számú betűből álló szót és a pötty- vagy karikacsoportokat. Írhatunk külön lapocskákra különböző számú betűből álló szavakat és megfelelő számú bab- vagy lencseszemet kell hozzá illeszteni, ha nincs otthon papír korong vagy matrica.

SZÓTAGOLÁS

Sok gyereknek nehéz a szótagolás, mely az elválasztás alapja. Itt is segít a játék. Színes újságokból vágjunk ki olyan képeket, amelyek a gyerekeket kiváltképp érdeklik és azokhoz gyűjtsünk együtt szavakat a szótagoláshoz.

A szótagoláshoz írjunk fel kis lapocskákra szavakat.  A szavak elválasztásának, a szótagoknak a helyét kijelölheti a gyermek színes filctollal, vagy  használhatnak ollót az elválasztáshoz, s utána a szótagokat  újra összeilleszthetik szavakká. Jelölhetjük a szótagok magánhangzóit más-más színű betűkkel, így is szembetűnőbbé és érthetőbbé válnak  a szótagok.

SZÓFAJOK

Ezek gyakorlásához használhatjuk ismét a színes képeket, de gyűjthetünk egy témakör szerint szavakat.

Például : Bence,  nyer,  film,  izgalmas, pénz,  könyv,  Maja, olvas,  lát,  nyaral, hely, rengeteg, érdekes, kedves, ügyes, sok.

Először szókapcsolatokat, majd egyszerű mondatokat alkothatunk: pl.  Bence nyaral. Maja ügyes. A könyv érdekes.  - és így tovább.  

A következő feladat lehet a csoportosítás szófajok szerint:

FŐNÉV MELLÉKNÉV IGE
könyv izgalmas nyaral
Bence kedves olvas
film érdekes nyer
Maja ügyes lát

 

MONDATFAJTÁK 

Ha kérjük a gyerekeket, hogy mondj egy felkiáltó mondatot, vagy egy óhajtót, bizony gyakran nem megy. Ebben is segítenek a színes képek, amiket nézve felkiáltunk, hogy „De szép ez a piros labda! vagy Szeretnék én is egy kiskutyát! Kaphatok egyet a szülinapomra?” és máris kész a felkiáltó, óhajtó, kérdő mondat.

focused-students-doing-homework-at-home-3769995.jpg 

Kedves Szülők! Ezek csak indító ötletek, biztos ki-ki sok új ötletet tud hozzátenni.

Újra egy idegrendszeri sajátosságra hívnám fel a figyelmet, mely a központi idegrendszer egyik fontos központjának, a limbikus rendszernek a működésének köszönhető: amihez erős érzelmi élmény kapcsolódik, arra sokkal jobban emlékezünk! Ez érvényes sajnos a negatív tapasztalatokra is, ezért fontos, hogy a tanuláshoz sok pozitív, örömteli élmény kapcsolódjon.

Dr. Jerney Judit, gyermekneurológus

Kérdése lenne időpontfoglalás előtt?

Ha bizonytalan, milyen orvoshoz, milyen vizsgálatra foglaljon időpontot, segítünk! Kérjen ingyenes visszahívást kollégánktól, aki panaszai alapján segít megtalálni a megfelelő szakorvost.

Mikor hívjuk vissza?