Beszédindítás, korai fejlesztés

A korai beszéd- és nyelvi fejlődés kulcsfontosságú a hatékony kommunikáció és a társas kapcsolatok szempontjából. Azonban néhány gyermek olyan nehézségekkel küzd, amelyek késleltetik önkifejező képességüket.

Beszédindítás, korai fejlesztés

Azokkal a 2 évnél idősebb, nem beszélő gyermekekkel foglalkozunk, akiknél elsődleges nyelvi fejlődési nehézség tapasztalható, valamint olyan gyermekekkel, akik más nehézségekkel is küzdenek és jelentős nyelvi fejlődési elmaradásuk van.

 

 

Mikor van egy kisgyermeknek beszédindító logopédiai terápiára szüksége? 

 

Ha bárminemű gyanú felmerül, azzal kapcsolatban, hogy a gyermek beszédfejlődése késik, vagy nehézkesen kedzőzik, akkor érdemes mielőbb szakemberhez fordulni. Gyakori tapasztalat, hogy a kisgyermek ugyan jól érti a beszédet, figyelmesen reagál a környezetében zajló eseményekre, mégis nehezen kezd el beszélni, vagy egyáltalán nem mond szavakat, illetve szókezdeményeket. 

Szintén figyelmeztető jel lehet, ha a gyermek nem figyel kellőképpen a beszédre, vagy nem reagál egy-egy egyszerű utasításra, ami akár annak a jele is lehet, hogy valamilyen akadályba ütközik a kommunikációban. Viszont fontos, hogy amennyiben ezek a jelek már megfigyelhetők, az nem azt jelenti, hogy baj van, csupán azt, hogy érdemes a beszédfejlődést egy szakértő szemmel is megvizsgálni, hogy a gyermek megfelelő támogatást kaphasson a fejlődéshez már korai korban.

 

 

Mi számít nyelvi késésnek? 

 

Szakmai szempontból, azt tekintjük nyelvi késésnek, ha a gyermek 2 évesen nem használ körülbelül 50 különböző szót, szókezdeményt, és nem kezdi azokat összekapcsolni. Ebben az életkorban a beszédfejlődés egy természetes, meghatározó szakasz, amikor a gyermekek elkezdenek kommunikálni a környezetükkel, és az egyszerű szavak mellett már azok összekapcsolására is képesek.

Ha ez nem történik meg, az arra utalhat, hogy valamilyen nyelvi vagy kommunikációs fejlődési probléma állhat a háttérben, ezért mindenképpen fontos a korai állapotfelmérés, hogy tudjuk, mi állhat a nem beszélés, késői beszédindulás hátterében. 

 

 

Miből áll egy beszédindító terápia? 

 

A beszédindítás olyan logopédiai terápia, melynek nincs egy fix metodikája, ugyanis ahány gyermek, annyi féle megközelítésre, módszerre van szükség.

Első alkalommal minden esetben egy hosszabb találkozásra van szükség, amikor is a szakember felméri az egyedi tudást és fejlettségi szintet és az eredménynek megfelelően állítja össze gyermekre szabottan a terápiát. 

A beszédindító terápia egy olyan logopédiai kezelés, amelynek nincs egyetlen, minden gyermek számára alkalmazható fix metodikája. Mivel minden gyermek egyedi, és ezáltal sajátos problémák is állhatnak a beszéd elkezdésében, ezért minden gyermek számára más-más megközelítésre és módszerre van szükség. 

A terápia első alkalma mindig egy alapos, hosszabb találkozót igényel, ahol a logopédiai szakember részletesen felméri a gyermek egyedi tudását és fejlettségi szintjét, ezáltal tud egy teljes képet alkotni a gyermek jelenlegi nyelvi állapotáról, így pontosan meghatározhatja, mely területeken van szükség fejlesztésre. Az állapotfelmérés eredménye alapján a szakember személyre szabott terápiás tervet készít, amely a gyermek igényeihez, képességeihez és fejlődési üteméhez igazodik.

 

 

A beszédindító terápia tehát rugalmas és gyermekközpontú, alapvetően az egyéni szükségletekhez alkalmazkodik, evégett biztosítani tudja a legjobb fejlődési lehetőséget minden gyermek számára. A terápia során a logopédus folyamatosan nyomon követi a gyermek haladását, és ennek megfelelően módosítja, fejleszti a terápiát az eredményes kezelés elérése érdekében.

Kapcsolódó orvosaink

Kérdése lenne időpontfoglalás előtt?

Ha bizonytalan, milyen orvoshoz, milyen vizsgálatra foglaljon időpontot, segítünk! Kérjen ingyenes visszahívást kollégánktól, aki panaszai alapján segít megtalálni a megfelelő szakorvost.

Mikor hívjuk vissza?

Kapcsolódó beszédindítás, korai fejlesztés cikkeink Összes cikk