Szőllősi Eszter azokkal a gyermekekkel is együtt dolgozik, akiknek egyéb fejlődési nehézségei vannak, de nyelvi fejlődésük is jelentős késlekedést mutat. Mivel minden gyermek más és más, a kezelés is mindig egyéni szükségletek alapján történik, hogy a lehető legjobb támogatást kapják a fejlődésükhöz.
Alábbi blogbejegyzésünkben Szőllősi Eszter válaszol néhány alapvető kérdésre a beszédindító logopédiai szűréssel kapcsolatban.
Mikor van szükség beszédindító logopédiai terápiára?
Minden esetben, ha a szülőkben felmerül a gyanú, hogy gyermekük beszédfejlődése késlekedhet. Gyakran előfordul, hogy a gyermek jól érti a beszédet, de nem használ szavakat vagy szókezdeményeket, és nem tudja magát megfelelően kifejezni. Figyelmeztető jel lehet az is, ha a kisgyermek nem reagál megfelelően egy-egy utasításra, vagy ha nem figyel kellőképpen a beszédre. Az ilyen jelek esetén érdemes minél előbb szakemberhez fordulni, hogy a problémát időben kezelni lehessen.
Mi számít nyelvi késésnek?
Nyelvi késésről beszélünk, ha egy 2 éves gyermek nem használ legalább 50 szót vagy szókezdeményt, és nem kezdi el azokat összekapcsolni. Ha ez a helyzet, az a gyermek beszédfejlődésének késlekedésére utal, és fontos, hogy szakmai segítséget kérjünk.
A korai állapotfelmérés rendkívül fontos annak érdekében, hogy kiderüljön, mi állhat a nem beszélés, illetve a késői beszédindulás hátterében. Ez segíthet abban, hogy a megfelelő kezelési irányvonalat válasszuk, és a gyermek a lehető legnagyobb mértékben fejlődhessen.
Miből áll a beszédindító terápia?
A beszédindító logopédiai terápia nem követ egyetlen, fix metodikát, mivel minden gyermek egyedi, és más megközelítést, módszert igényel. Az első találkozón hosszabb beszélgetésre és értékelésre van szükség, amely során Szőllősi Eszter felméri a gyermek aktuális tudásszintjét és fejlettségét. Az eredmények alapján egy személyre szabott terápiás tervet dolgozunk ki, amely segíti a gyermek fejlődését. A terápia célja, hogy a gyermek a saját tempójában fejlődjön, és megtanulja hatékonyan kifejezni magát szóban.
A terápia során figyelembe vesszük a gyermek egyéni sajátosságait, erősségeit és nehézségeit, valamint folyamatosan figyeljük a fejlődését, hogy a kezelés mindig a legmegfelelőbb legyen. A cél, hogy a gyermek biztonságban és támogatva érezze magát, miközben eléri a beszédfejlődésben szükséges mérföldköveket.