Amíg a beszédhibák jól észrevehetőek, addig a beszédészlelésben, a beszédmegértésben, vagy épp olykor mindkettőben fennálló problémák sokáig rejtve maradhatnak, ugyanis a gyermekek számos ún. kompenzációs stratégiát tudnak alkalmazni mindezek elfedésére.
Ahhoz, hogy az elhangzó beszéd feldolgozásának folyamata elakadás nélkül menjen végbe, három nagy terület megfelelő fejlettségi szintje szükséges: a hallás, a beszédészlelés és a beszédértés. Ha ezek valamelyikénél nehézség adódik, zavar keletkezhet a gördülékeny olvasás-, írás- és számoláskészség elsajátításában, továbbá a társas interakciókban is.
A vizsgálati eljárás során a szakemberek különböző feladatokat és teszteket alkalmaznak, amelyek segítségével felmérik a 4-13 éves gyermekek esetében a beszédhangok és nyelvi struktúrák észlelését, valamint a szavak és mondatok jelentésének megértését. A terápia minden esetben egyénre szabottan, a vizsgálati eredményekre alapozva történik.
Milyen esetben érdemes szakembert felkeresni?
Ha gyermekén felfedezi az alábbi tünetek valamelyikét, javasoljuk a felmérés elvégzését, ugyanis szakszerű fejlesztéssel jelentősen megkönnyíthetjük a gyermekek egészséges testi- és lelki fejlődését:
- tanulási nehézség
- olvasási nehézség, diszlexia
- helyesírási problémák
- magatartási problémák
- figyelemzavar
- irányíthatatlannak tűnő viselkedés
- viselkedési zavar
- megkésett beszédfejlődés
- akadályozott beszédfejlődés
- idegen nyelv elsajátításának problémái (az anyanyelvi és az idegen nyelvi beszédészlelés összefüggést mutat)