A karácsonyi étkezésnek igazi varázsa van. Ilyenkor a legtöbb ember jobban el is engedi magát. Egy kicsit több végül is nem árthat. Ez még így is lehetne, ám a napokon át tartó lakomázást, sütizést sokszor nehéz megúszni a gyomrunk megterhelése és persze plusz kilók nélkül.

Megelőzhető-e mindez? Mit tehetünk, ha már túlettük magunkat? Hogyan táplálkozzunk két nagy családi vacsora között?

Íme, néhány megszívlelendő tipp:

„Többször, keveset”

extended-family-sunday-roast-cracker-christmas-dish.jpgNagyon sokszor túlzásba esünk az ünnepi étel fogásait és mennyiségét illetően. Előétel, leves, főétel, desszert. Mindenből sok és még finom is. Érdemes átgondolni még főzés előtt a mennyiségeket, valóban szükség van-e belőlük olyan sokra. Ha több féle ételt is készítünk, akkor viszont minden fogás előételnyi mennyiségű legyen. Az ízek élvezetében ugyanis nem a mennyiség, hanem a minőség számít.

„Lassan, és élvezettel”

Sokkal élvezetesebb az együtt evés, ha szép lassan étkezünk. Ráérősen, közben kellemesen elbeszélgetve. Végül is a karácsonyi összejövetel is erről szól. Együtt lenni. És persze együtt enni. Ha a finom falatokat lassan, kényelmesen fogyasztjuk el, több időt is adunk a szervezetünknek, hogy idejében jelezze, mikor elég, mikor kell abbahagyni.

„Csak, ha éhesek vagyunk”

Talán ez a legnehezebb. Amikor vendégségből vendégségbe megyünk, nincs ideje a gyomrunknak kiürülni. Egyszerűen nem vagyunk éhesek, és mégis enni kellene. De nem kell. Ha nem kívánjuk, ha nem vagyunk éhesek, akkor ne együnk. Ezzel spórolhatjuk meg a legtöbb felesleges kalória bevitelt.

Hogy meg tudjunk éhezni”

Érdemes már eleve olyan alapanyagokból készíteni az ünnepi menüt, amely egészséges, nem megterhelő és könnyen emészthető:

  • Válasszunk az ünnepi ebédhez, vacsorához zsírszegény húsokat!
    Lehet ez tengeri vagy édesvízi hal (lazac, pisztráng, ponty), de ugyanúgy jó választás egy különlegesebb szárnyas - kacsa, vagy pulyka. Érdemes ezeket sütőben sütni, vagy grillezni.
  1. Részesítsük előnyben a zsírszegény ételkészítési módokat!
    Süssük a húsokat egyben, akár sütőzacskóban is, gazdagon fűszerezve zöldfűszerekkel. Ne legyenek főszereplők a rántott, bundázott, bő zsírban sütött húsételek, köretek!
  1. Színesítsük az ünnepi menüt zöldség köretekkel!
    Így az ünnepi fogás nem csak finom, de egészséges, szép, és színes is egyben. Készítsünk az étkezésekhez változatos formában színes zöldség köreteket. Engedjük szabadjára a fantáziánkat. Zöldségekkel díszíteni is csodásan lehet. Fogyasszunk friss, változatos salátákat, akár grillezett, sült zöldségek formájában és felejtsük el a hagyományos, már-már unalmas burgonya, rizs, tészta köreteket.
  1. Tehermentesítsük a szervezetünket!
    A nagyobb vendégségek között alacsony zsírtartalmú és kalóriájú ételeket javasolt fogyasztani, hogy emésztésünket tehermentesítsük. Ha túlettük magunkat, természetesen érdemes kihagyni a következő étkezést, de fontos, hogy sokat igyunk. Ne felejtkezzünk el a gyümölcsökről sem - fogyasszuk őket nyersen reggelire, tízóraira, de az ünnepi lakoma végére is desszert gyanánt finom és üdítő egy egészséges, színes gyümölcssaláta!
  1. „Édes élet”
    Süteményt, édességet, desszertet csak második, harmadik fogásként fogyasszunk, ekkor nagyobb a valószínűsége, hogy nem ezekkel akarunk jóllakni! Készítsünk könnyű túrós, joghurtos, gyümölcsös desszerteket! A sütik kalóriatartalmát csökkenthetjük a hozzáadott cukor mennyiségének felezésével vagy használhatunk édesítőszereket is: nyírfacukrot, sztíviát, eritritet.
  1. „Lökd ide a sört…”
    De azért ne annyira. Koccintani is ér persze, de legyünk tisztában az alkoholtartalmú italok magas kalóriatartalmával, ez okból is tartsunk mértéket!
    Sokan nem tudják, hogy a gyümölcslevekből is, ha sokat fogyasztunk - még ha 100% gyümölcstartalmúak is – igen sok kalóriát lehet bevinni. Nem beszélve a kóláról és hasonló cukros, szénsavas üdítőkről. Ezek mennyiségét mindenképp javasolt korlátozni, felnőtteknél és gyermekeknél egyaránt.
    De nem kell senkinek lemondani az élvezetekről, egy könnyű szörp vagy limonádé mindig üdítő és finom. De mégis a legjobb a víz.
  1. „Mozgás, sport ilyenkor is”
    Ne felejtkezzünk meg a mozgásról sem, sétáljunk sokat az ünnepi hangulatú utcákon, ha tehetjük, gyalog menjünk ismerőseinkhez, rokonainkhoz, barátainkhoz. Egy-egy kiadós ebéd vagy vacsora után jól fog esni egy félórás séta a friss levegőn!

 

Mit is mondhatnánk összegzésül. Az evés élvezet, és egy fontos örömforrás. Ezzel nincs is baj. Az nem is jó, ha bűntudattal eszünk, de az sincs rendben, ha az étkezést unaloműzőként, vagy kötelezően elvárt tevékenységként végezzük.

Ne felejtsük el, az ünnepek arról szólnak, hogy együtt vagyunk és örülünk egymásnak, nem pedig kontrollálatlan és véget nem érő lakmározásról.

Kérdése lenne időpontfoglalás előtt?

Ha bizonytalan, milyen orvoshoz, milyen vizsgálatra foglaljon időpontot, segítünk! Kérjen ingyenes visszahívást személyi időpontmenedzserünktől, aki panaszai alapján segít megtalálni a megfelelő szakorvost.

Mikor hívjuk vissza?