cpyjzryviaamztu.jpgAmikor a kínai úszónő, Fu Yuanhui azt nyilatkozta a riói olimpia kapcsán, hogy menstruációs fájdalma negatívan befolyásolta sportteljesítményét, felbolydult a világ. Nemcsak azért, mert egy tabutémáról beszélt ilyen nyíltan, hanem azért is, mert felmerült a kérdés, tényleg hatással van-e a versenysportoló nők teljesítményére a menstruációs ciklus. A kérdésről dr. Gullai Nóra, szülész-nőgyógyászunk segítségével szedtük össze a legfrissebb információkat.

Annak ellenére, hogy sokak számára meglepetést okozott Yuanhui olimpián elejtett megjegyzése, a sportorvosokat és profi sportolókat régóta foglalkoztatja ez a téma. 1989-ben Philadelphiában, a Hahnemann Egyetemen külön sportnőgyógyászati központot hoztak létre, később könyvet is adtak ki, mégsem terjedt el a sportnőgyógyászat önálló szakterületként.

Nagyobb sérülésveszély, fáradékonyság

Minden orvos által ismert jelenség a női atlétatriász (hármas tünetegyüttes: táplálkozási zavarok, menstruációs vérzéskimaradás, csontritkulás), azonban arról még mindig viszonylag kevés adat áll rendelkezésre, hogy a női szervezet sajátosságai hogyan hatnak a versenysportra. Az elmúlt évek tudományos vizsgálatai helyenként ellentmondásosak, de számos eredmény támasztja alá, hogy a ciklus bizonyos időpontjaiban nagyobb az esélye a sérüléseknek, máskor pedig hamarabb elfáradhatnak a női sportolók az edzések, versenyek alatt, így pedig romolhat a teljesítmény.

Gondoljunk csak a várandósság időszakára, amikor a női hormonok hatással vannak a vázrendszerre, előkészítve a testet a szülésre. Többek között a csont, ízület és vázizom szöveteiben is jelen vannak ösztrogén és progeszteron receptorok. Nagy valószínűséggel a hormonok hatásának tulajdonítható például, hogy az elülső térdkeresztszalag-szakadás körülbelül háromszor gyakoribb a serdülőkort követően versenysportoló lányoknál, mint fiúknál és különösen a menstruációs ciklus első felében, illetve közepén jellemző ez a sérülés.

Csökkenő terhelhetőség

A menstruáció vérvesztéssel, hemoglobinszint csökkenésével jár, mely együtt változik a szervezet oxigénszállító kapacitásával és így befolyásolja a terhelhetőséget. Az ebből fakadó rosszabb terhelhetőség, gyengébb edzésmunka és nagyobb fáradékonyság egy-egy kiélezett versenyhelyzetet is eldönthet.

Ezen felül számolni kell a menstruáció körül gyakran fellépő görcsökkel, puffadással, pszichés panaszokkal és a gyakorlati kellemetlenségekkel, mint például a tampon vagy betét cseréje, de ismert például menstruációs migrén is, mely élsportolókat ugyanúgy érinthet, mint versenysporttal nem foglalkozókat.

A menstruáció késleltetése

A fenti panaszok csökkentésére vagy a vérzés idejének szabályozására a sportolók gyakran fogamzásgátló tablettákat használnak, hogy kiszámíthatóbb, kiegyensúlyozottabb legyen a ciklusuk. A tablettákkal késleltetni tudják a menstruációjukat, ha az egy fontos verseny idejére esne, azonban ehhez hozzá kell tenni, hogy a fogamzásgátlók hatása a sportteljesítményre még nem egyértelműen tisztázott.

Egy másik megoldást jelenthetnek a méhen belüli fogamzásgátló eszközök. A hormontartalmú spirálnak van olyan speciális fajtája, melynek viselése során teljesen elmaradhat a menstruáció. Ez szintén alacsony hormontartalmú megoldás, a szexuális élet megkezdése után helyezhető fel, a tévhittel ellentétben pedig nem szült nőknél is alkalmazható.

Az előnyök és hátrányok gondos mérlegelését követően egyénileg kell döntést hozni arról, mi a legjobb az adott sportolónak. A menstruációs ciklusnak és a női szervezet sajátosságainak az élsporttal való kapcsolatáról egyre több információ áll rendelkezésre. Ha a cél komoly sportteljesítmény, akkor a megfelelő edzésterv és a formaidőzítés szempontjából elengedhetetlen ezeknek az ismerete, hiszen ahogy Rióban is láttuk, időnként század másodperceken múlik egy olimpiai bajnoki cím.

 

Források

Agel J, Arendt EA, Bershadsky B. Anterior cruciate ligament injury in national collegiate athletic association basketball and soccer: a 13-year review. Am J Sports Med. 2005;33(4):524–30.

Hewett TE, Zazulak BT, Myer GD. Effects of the menstrual cycle on anterior cruciate ligament injury risk: a systematic review. Am J Sports Med. 2007;35(4):659–68.

Sung E, Han A, Hinrichs T, Vorgerd M, Manchado C, Platen P. Effects of follicular versus luteal phase-based strength training in young women.SpringerPlus. 2014;3:668

Kép forrása: Twitter/Jason C

 

Kérdése lenne időpontfoglalás előtt?

Ha bizonytalan, milyen orvoshoz, milyen vizsgálatra foglaljon időpontot, segítünk! Kérjen ingyenes visszahívást kollégánktól, aki panaszai alapján segít megtalálni a megfelelő szakorvost.

Mikor hívjuk vissza?