Elkezdődött az iskola - tanácsok szülők és gyermek számára

Az iskolakezdés kihívásokkal teli időszak a gyermek és a szülők részére egyaránt, és ez nem az első izgalommal teli héten, hanem az azt követő 3-4. hétben jelentkezik csak igazán.

Elkezdődött az iskola - tanácsok szülők és gyermek számára

A szülők aggódnak, keresik a helyüket, hogyan tudják gyermeküket segíteni és nem hátráltatni, illetve bizonytalanok, milyen jeleket kell figyelniük, ha a gyermek esetleg túl korán került az iskolapadba. Baky Ildikó gyermekpszichológusunk az alábbi tanácsaival szeretne segíteni a szülőknek, hogy megkönnyítsék gyermekük boldogulását.

 

  • Fontos, hogy a gyermekünk ne aggódó, hanem nyugodt, kedves, megértő, de biztos hátteret nyújtó szülőket lásson, akik nem érzéketlenek a jelenségre, de nem is vonódnak be érzelmileg, hanem kívülről nyújtanak támaszt.

  • Erősítsük a gyermekben, hogy érthető, ha izgul eleinte, nincs ezzel semmi gond. A többi társa is pont így érez.

  • Biztosítsuk az otthoni békés, kellemes légkört. Ha valami ezt akadályozza, akkor próbáljuk a minimálisra szorítani a kellemetlenségeket.

  • Ne legyen túl sok újdonság. Éppen elég az iskolakezdés kihívásaival megbirkózni, ha lehet, több új dolgot most ne vezessünk be, változtassunk meg, pléldául új foglalkozás, költözés, lakás átalakítás.

  • Időben feküdjön le este aludni, 10 órát legalább aludnia kell, ennyi a szükséglet még ebben a korban. Legyünk ezzel kapcsolatban szigorúak. Ha kipihent a gyermek, jobban teljesít, jobb a kedve és terhelhetőbb. (Lefekvés előtt pedig mindenképpen kerüljük a tévézést, telefonozást, egyéb elektronikai játék használatát.)

  • Biztosítsuk a nyugodt reggelit, ne legyen a reggeli indulás hektikus rohanás.

  • A kellemes élményeknek örüljünk együtt, beszélgessünk róla, mindez oldja gyermekünk esetleges szorongását is.

  • Hagyjunk időt a gyermeknek az evésre, pihenésre, regenerálódásra. Az iskola sikeres elvégzéséhez az egyik legfontosabb dolog a motiváció, az érdeklődés fenntartása. Segítsünk ebben.

  • Van, aki egyenesen igényli, hogy szülőjével megossza és átbeszélje a feladatokat, az „együtt bepakolást”, lecke átnézést. Ez a gyermek személyiségétől, érettségétől is függ. Legyünk ebben partnerek, hiszen előbb-utóbb úgyis önállóan végzi majd ezeket a feladatokat. De a gyermek feladatait ne végezzük el helyette. Vonatkozik ez a hegyezésre, leckeírásra, pakolásra, hiszen a cél a gyermek önállóságának a fejlesztése. Ha úgy látjuk, nem képes még megfelelő minőségű önálló feladatmegoldásra, leckeírásra, érdemes leülni mellé, és türelmesen rávezetni a megoldásokra. Ezzel elősegíthető, hogy a későbbiekben ő maga érezze és tudja, milyen sorrendben, hogyan fogjon hozzá a feladatok megoldásához, így tud rutint szerezni a folyamatokban.

  • Hiányosságok esetén, készségeinek fejlesztése játékos módon is elérhető – és ebben sokkal szívesebben vesznek részt a gyerekek.

  • Ha szabadidő, akkor ne gyötörjük az iskolával. A hétvége, szünetek arra valóak, hogy kipihenje magát, nem az esetleges lemaradások pótlására. Ha ilyenkor hagyjuk pihenni, feltöltődni, regenerálódni, sokkal jobban teljesít utána.

  • Végezetül, tartsuk szem előtt, hogy a legjobb fejlesztő a jó szülő-gyermek kapcsolat - a szeretetteli odafordulás, figyelem és türelem a gyermek kíváncsiságának a kielégítésében.

 

Sok sikert, örömet kívánunk az iskolakezdéshez! Ez nem csak a gyermekeknek, de a szülőknek is egy nagy pillanat, élvezzétek és amennyiben segítségre van szükséges a kezdeti nehézségek kezelésében, megoldásában keressék fel nyugodtan az RMC Clinics gyermekpszichológiai szakrendelését!

Kapcsolódó orvosaink

Kérdése lenne időpontfoglalás előtt?

Ha bizonytalan, milyen orvoshoz, milyen vizsgálatra foglaljon időpontot, segítünk! Kérjen ingyenes visszahívást kollégánktól, aki panaszai alapján segít megtalálni a megfelelő szakorvost.

Mikor hívjuk vissza?

Kapcsolódó cikkek Összes cikk